Evenimentul
organizat cu prilejul hramului bisericii Sfântul Pantelimon, are scopul
de a susţine spectacolul de teatru creştin care se dezvoltă tot mai mult în
ţările fost-comuniste, studiourile şi festivalurile de teatru ortodoxe din
Rusia oferind un exemplu de bună practică în acest sens.
În
contextul Centenarului Marii Uniri, spectacolul de teatru Urma paşilor Tăi este
dedicat preoţilor de la biserica Sfântul Pantelimon – Foişorul de Foc apărători
ai Ortodoxiei în timpul comunismului şi, în special, părintelui Gheorghe
C. Creţu de la biserica Sfântul Pantelimon singurul preot din Regat care a
făcut parte din soborul de preoţi condus de arhimandritul Gurie Grosu ce a
oficiat în Catedrala Naşterii Domnului din Chişinău slujba de Te Deum cu ocazia
consfinţirii Actul Unirii Basarabiei cu România.
- În ziua de 26 iulie 2018, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, racla cu un fragment al moaștelor unuia dintre cei mai iubiţi sfinţi din Rusia, Sfântul Cuvios Serafim de Sarov, va fi adusă spre închinare de la biserica Sfântul Nico¬lae – Tabacu din Protoieria Sector I la biserica Sfântul Pantelimon din Protoieria Sector II Capitală, cu prilejul sărbătoririi ocrotitorului acestui vechi lăcaș de cult din București.
Preafericitul
Părinte Kirill, Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii, a adus acest fragment
din moaștele Sfântului Cuvios Serafim de Sarov în cadrul evenimentelor derulate
în 2017, anul comemorativ Justinian Patriarhul și al apărătorilor Ortodoxiei în
timpul comunismului în Patriarhia Română. Canonizarea marelui stareţ Serafim de
Sarov a avut loc în vara anului 1903, eveniment la care a participat şi ultimul
ţar al Rusisi, Nicolae al II-lea, purtând pe umeri racla cu sfintele moaşte ale
acestui sfânt.
De la ora
18.00, raclele cu moaştele Sfântului Serafim de Sarov şi Sfântului Pantelimon
vor fi aşezate spre închinare într-un baldachin special amenajat în faţa
bisericii şi apoi purtate în procesiune, de la ora 20.00, pe străzile Iancu
Căpitanu, Gheorghe Pop de Băseşti, Salmen şi Căluşei, după slujba Vecerniei,
oficiată de un sobor de preoţi.
Totodată,
joi, 26 iulie 2018, de la ora 20.30, sub auspiciile programului parohial “Hristos
împărtăşit copiilor” desfăşurat de Departamentul pentru copii şi tineri
“Ateneul Sfântului Pantelimon” în curtea bisericii Sfântul Pantelimon va avea
loc spectacolul religios Urma paşilor Tăi, o adaptare a Elizei Bercu-Bodeanu
după jurnalul de călătorie în Țara Sfântă al Olgăi Greceanu.
În anul
1933, în urma unui pelerinaj în Israel, pictoriţa Olga Greceanu – unul dintre
cele mai cunoscute nume ale artei plastice româneşti în perioada dintre cele
două războaie mondiale – a publicat o carte de amintiri din Ţara Sfântă,
intitulată Pe urma paşilor Tăi, Iisuse…
După o
perioadă în care comunitatea parohială de la biserica Sfântul Pantelimon în
frunte cu preoţii ei au avut de îndurat timp de patruzeci de ani persecuţia
regimului comunist din România, textul venerabilei pictorițe sperăm că va pune
în circulaţie în rândul noilor generaţii de pelerini care se vor închina în
seara zilei de 26 iulie 2018 la moaştele Sfântului Mare Mucenic şi Tămăduitor
Pantelimon şi Sfântului Cuvios Serafim de Sarov o profundă mărturisire
duhovnicească a sufletului românesc marcat de realitatea sensibilă a prezenţei
lui Dumnezeu în această lume.
Ambii
sfinţi, atât Sfântul Serafim, cât şi Sfântul Pantelimon, au în comun – ca de
altfel şi cuvântările Olgăi Greceanu ţinute în diverse biserici bucureştene –
darul lui Dumnezeu de ajuta la traversarea pustiei celor patruzeci de ani de
dictatură comunistă care a afectat atât Biserica Rusiei cât şi Biserica
României.
- În ziua de vineri, 27 iulie 2018, Sfânta Liturghie va fi oficiată de un sobor de preoţi, începând cu ora 8.00. După Sfânta Liturghie, va fi săvârşită slujba de Parastas pentru ctitorii bisericii.
Sfintele
Moaşte ale Sfântului Cuvios Serafim de Sarov şi ale Sfântului Mare Mucenic şi
Tămăduitor Pantelimon vor rămâne spre cinstire în baldachinul special amenajat
în faţa bisericii până la închinarea ultimului pelerin.
I. PRIMA MEDITATIE LA HRAMUL DIN 26-27 IULIE 2018. În 2018, Anul omagial al
unității de credință și de neam și Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri
din 1918 în Patriarhia Română, Sfântul Serafim de Sarov vine în pelerinaj la
biserica Sfântul Pantelimon Foişorul de Foc din Bucureşti
Cel mai probabil, despre Sfântul Serafim se afla în spaţiul românesc, pentru
început, mai ales pe filieră basarabeană, anume prin soldaţii şi preoţii care
erau detaşaţi pe frontul răsăritean în Primul Război Mondial.
Unul dintre misionarii trimişi pe acest front a fost şi părintele Gheorghe
Creţu. Acesta remarca faptul că, în sectorul în care se afla Regimentul din
care făcea parte, “mănăstirile erau stabilite în sate locuite în majoritate de
ucrainieni, aşa cum era cea din Herbovătz” (unde un ucrainean pensionar preda
adulţilor în ruseşte). Este ştiut faptul că această minoritate etnică din
Basarabia avea faţă de Sfântul Serafim de Sarov o mare evlavie, mai ales că
Arhiepiscopul Chişinăului din perioada 1908-1914, Serafim Ciciagov, obişnuia ca
în faţa icoanei Maicii Domnului din Hîrbovăţ – Ocrotitoarea Moldovei să
citească zilnic Acatistul icoanei. Preasfinţitul Serafim Ciciagov a fost cel
care a pledat în faţa Ţarului pentru necesitatea de a deschide mormîntul lui
Serafim de Sarov, a pregătit actul canonizării acestuia, a scris Acatistul
Sfântului, precum şi o scurtă "Viaţă" a acestuia şi a participat la
citirea Tomosului de canonizare a lui Serafim de Sarov, din 29 ianuarie 1903.
Facem precizarea că arhimandritul Gurie Grosu, luptător ardent pentru
autonomia naţională care avea să devină primul mitropolit al Basarabiei de
origine românească (1928 - 1936), fusese persecutat de episcopul rusificator
Serafim Ciciagov care a ars în curtea Palatului episcopal cărţile scoase cu
atâta trudă de arhimandritul Gurie Grosu (Bucovina moldovenească, Cartea de
învăţătura despre legea lui Dumnezeu, Carte de citire cu ştiinţe din gramatica
moldovenească, Abecedarul moldovenesc - primul abecedar din Basarabia cu grafie
latină).
În ceea ce privește „marele act istoric” al Unirii Basarabiei cu România din
27 martie 1918, trebuie precizat în primul rând faptul că părintele Gheorghe C.
Creţu a făcut parte din soborul de preoţi condus de arhimandritul Gurie Grosu
care a oficiat în Catedrala Naşterii Domnului din Chişinău slujba de Te Deum
care a consfinţit Actul Unirii, votat în această zi istorică de Sfatul Ţării.
Referindu-se la istorica zi a Unirii Basarabiei cu România, părintele
Gheorghe C. Creţu avea să-l informeze la 4 aprilie 1918 pe părintele Vasile
Pocitan, şeful Serviciului religios de pe lângă Marele Cartier General al
Armatei Române (1916-1922), că a fost organizatorul Te Deum-ului de la Chişinău
din 27 martie 1918: „În ultimul moment, când eram toţi îmbrăcaţi şi gata de
ieşire în mijlocul bisericii, căci sosiseră toate autorităţile, vine şi
părintele arhimandrit Gurie, care numai se îmbracă şi a ieşit la Tedeum, citind
rugăciunea de mulţumire şi rostind o scurtă cuvântare patriotică”.
Chiar dacă în ceea ce priveşte Unirea Basarabiei cu România s-au aflat pe
baricade diferite, ceea ce-i uneşte pe toţi cei amintiţi aici într-un singur
neam duhovnicesc este faptul că, manifestând rezistenţă creştină în faţa
dictaturii atee, au devenit victime sigure ale regimului comunist. De fapt,
acesta a fost şi mesajul Sf. Ioan Iacob Hozevitul care, în poemul “Lacrimi la
Icoana Sf. Serafim”, se ruga astfel: “Cuvioase Serafime!/Îngerule
pământesc,/Caută din înălţime/Spre acei ce pătimesc!/Vezi-ţi neamul tău cum
geme,/Asuprit de cei tirani,/Şi cum sufăr pribegie/Mulţi din fiii tăi
orfani!(…)“.
II. A DOUA MEDITATIE LA HRAMUL DIN 26-27 IULIE 2018.
Părintele Gheorghe Creţu, preot detaşat pe frontul răsăritean în Primul
Război Mondial, redescoperă în Basarabia valorile tradiției ortodoxe şi, mai
ales, faptul că, aşa cum a ţinut să sublinieze marele nostrum apologet Ioan Gh.
Savin, mişcarea duhovnicească a isihasmului „pătrunde în Rusia, şi de aici în
toată Ortodoxia prin intermediul mănăstirilor de pe teritoriul românesc, aşa
cum au fost cele din Moldova, dar şi din Oltenia.
O constatare făcută de părintele Gheorghe Creţu, demnă de luat în seamă în
acest sens, este aceea referitoare la „muzica rusească care a fost cea mai
puternică armă de cucerire a sufletelor româneşti din Basarabia. Pentru aceasta
au coruri religioase pe care le învaţă toţi elevii din orice şcoală, ceea ce-i
pun în frumoasa poziţie ca, ori de câte ori vor fi adunaţi 4-5 inşi la un loc,
să fie în stare să facă un cor plăcut. Am adunat corul făcut de preoţi şi cu
preotesele şi neamurile lor, care, deşi veniţi dini diferite sate, când i-am
rugat să cânte ceva, au cântat în cor – dar, Doamne, ce cor! – o oră şi mai
bine tot felul de cântece religioase şi patriotice ruseşti. Supun aceste
constatări Prea Cucerniciei Voastre şi cred că, în vreme de pace, ele ne vor fi
de folos şi nouă, căci cred că multe avem de învăţat din ele” .
O explicaţie ar fi aceea că „în fiecare mănăstire se găseşte şi câte o şcoală
eparhială (şcoală primară) cu câte 20-30 elevi, în majoritatea orfani,
întreţinuţi de mănăstiri” .
Prin urmare, constatând eficienţa acestor şcoli eparhiale ruseşti, preoţi
români precum părintele Gheorghe Creţu s-au gândit să reproducă modelul şi la noi
în ţară, luând astfel naştere ateneele parohiale, aşa cum a fost şi Ateneul
Sfântului Pantelimon. Ce reprezentau ele, practic? O mişcare culturală în jurul
acatistului şi icoanei unui sfânt care au contribuit în parohiile sau obştile
monahale (Antim, Sihăstria, Slatina etc.) la redescoperirea valorilor tradiției
ortodoxe, printre care la loc de cinste se află rugăciunea isihastă practicată
de diverşi sfinţi, implicit de origine rusă, aşa cum a fost cazul Sfântului
Serafim de Sarov.
În acest sens, reamintim faptul că datorită unui basarabean, părintele
Sofian Boghiu, membru al mişcării Rugul Aprins, se pare că, întâia oară în
România, Cuviosul Serafim de Sarov, marele sfânt al Rusiei, care ne învaţă că
scopul vieţii creştine este dobândirea darului Duhului Sfânt, a apărut în
registrul iconografic al bisericii de la Mănăstirea Radu Vodă din București.
Pe de altă parte, este de notat faptul constata de Mitropolitul Ardealului
Antonie Plămădeala că mişcarea Rugului Aprins a cunoscut un “reviriment prin
venirea la mănăstirea Antim a părintelui Ghiuş şi a părintelui Sofian” care
obişnuaiu să prezinte “mistica rusă cu lămuririle Sfântului Serafim de Sarov,
cu cele ale lui Paisie Velicicovschi şi neasemuita povestire a nobilului
pelerin rus, plecat să experieze rugăciunea inimii, cu Marejcovschi deja
amintit şi cu Berdiaeff” (cf. https://archive.org/…/antonie-plamadeala-mitropolit-rugul-a…).
N-ar fi exclus ca povestirea pelerinului rus să fi constituit o minunată
sursă de inspiraţie pentru Olga Greceanu, cea care a scris piesa de teatru “Pe
urmele paşilor tăi” şi creatoare la Antim a mozaicurilor monumentale ce împodobesc
azi pridvorul bisericii!
Dar, în chip înţelept, marele apologet roman, Ioan Gh. Savin, care a luase
contact cu mişcarea Rugului Aprins, a ţinut să reamintească într-unul din
studiile sale faptul că mănăstirile de pe teritoriul românesc, aşa cum au fost
cele din Moldova, dar şi din Oltenia, au constituit poarta prin care mişcarea
duhovnicească a isihasmului „pătrunde în Rusia, şi de aici în toată Ortodoxia”
.
Făcea această afirmaţie având în vedere faptul că Filocalia nemțeană a
Sfântului Paisie Velicicovschi, prima din întreaga Ortodoxie, a influențat nu
doar opera principalilor scriitori ruși (Gogol, Dovstoieschi, L. N. Tolstoi, S.
V. Soloviev), dar a fost şi una dintre cărțile preferate ale lui Serafim de
Sarov.
Iar, despre importanţa ortodoxiei româneşti în răspândirea acestei forme de
rugăciune, acelaşi teolog afirmă: „Interesant pentru noi este faptul că
rugăciunea lui Iisus, sau rugăciunea minţii, a fost fundamentul pe care s-a
întemeiat mişcarea duhovnicească a Paisianismului şi că datorită lui Paisie,
această rugăciune ca înălţare duhovnicească a monahismului, s-a răspândit prin
el din mănăstirile Moldovei în toată Rusia şi, de aici, în toată Ortodoxia,
ieşind din faza secretă a monahismului athonit şi cel sinait. Practicant al
rugăciunii lui Iisus, stareţul Paisie a fost şi un maestru iscusit al ei. Al a
aşezat la baza vieţii monahiceşti şi în „regula monastică” pe care el a dat-o,
cu aprobarea Sinodului Moldovei, când a fost aşezat stareţ la Dragomirna în
1784” .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu